Datuk Yang Ditembak Mati Bodyguard Adalah Ketua Geng 24

loading...
Datuk Yang Ditembak Mati Bodyguard Adalah Ketua Geng 24
Ahli kongsi gelap dapat gelaran 'Datuk'? Siapa yang bagi tu? Kenapa tak disiasat dulu latar belakangnya? Terlibat dengan aktiviti ah long, wang perlindungan, dadah, kes bunuh boleh dapat datuk? Ini sudah melampau!



GEORGETOWN - Ahli perniagaan, Datuk Ong Teik Kwong, 32, merupakan salah seorang ketua dalam Geng 24, lapor The Star.
Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid, berkata, pihaknya mempunyai maklumat bahawa kumpulan berkenaan terlibat dalam kegiatan memberi pinjaman wang haram, meminta wang perlindungan, namun tiada sesiapa yang tampil membuat laporan polis. 
"Ia adalah salah satu daripada 14 kongsi gelap yang sedang dipantau oleh kami. Kami mempunyai senarai ahli kumpulan itu dan mengetahui pergerakan mereka," katanya dipetik dari laman Straitstimes. 
Ong adalah antara beberapa suspek yang dipercayai berkaitan dengan kes pembunuhan pada tahun 2011, di mana seorang penjual VCD dibunuh oleh beberapa lelaki bersenjatakan parang. 
Dalam kejadian Khamis, 1 Disember 2016, Ong dan dua yang lain terkorban, manakala lima lagi cedera apabila pengawal keselamatannya melepaskan tembakan ke arah mereka di jalan Tun Dr Lim Chong Eu. 
Ong yang juga dikenali sebagai Datuk M (Datuk Muda) menerima gelaran Datuk, rakan-rakan dan beberapa syarikat mengambil 50 halaman penuh di suratkhabar cina bernilai RM150,000 untuk mengucapkan tahniah. 

Menurut sumber, Geng 24 menjadi 'Super Geng selepas bergabung dengan kongsi gelap Sio Sam Ong (3 Maharaja Kecil) yang terlibat dalam kes pembunuhan enam orang di Taman Bersatu, Sungai Petani, ketika majlis makan malam sebelum perkahwinan pada September 1992. 
"Selepas bergabung, mereka dikenali sebagai Geng 234, tetapi pada orang luar, mereka masih Geng 24 dan Sio Sam Ong. 
"Polis tidak menolak kemungkinan bahawa Geng 234 telah terbabit dalam aktiviti pengedaran dadah," kata sumber. 
Pada 21 Julai 2015, polis telah merampas dadah bernilai lebih dari RM1.5 juta daripada RM1 juta bentuk wang tunai dengan penahanan lima orang, termasuk tiga ahli Sio Sam Ong dalam serbuan berasingan di Pulau Pinang. 
Sio Sam Ong dilaporkan telah terlibat dalam sekurang-kurangnya 10 kes pembunuhan di Pulau Pinang sejak lewat 80'an dan 90'an. - The Reporter
loading...

0 Response to "Datuk Yang Ditembak Mati Bodyguard Adalah Ketua Geng 24"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close