Gua Lipas Yang Ada Berjuta-juta Lipas Ini Hanya Terletak Di Sabah!

loading...

RAMAI ORANG  MALAYSIA TERKEJUT SEBENAR LIPAS PALING BANYAK TERLETAK DI GUA INI
Tak semua orang berani dengan serangga seperti lipas. Bila nampak lipas je, mula lah lari lintang pukang.
Buat korang yang tak suka lipas, Gua Gomantong di Sabah bukanlah tempat terbaik untuk korang lawati.
pasted-image-0-1
Gua ini merupakan lokasi lipas paling banyak di bumi. Kira macam port dia lah.
pasted-image-0gomantong-caves-116p1000796
Gua itu diiktiraf sebagai Pengurusan Gua Sarang Burung Terbaik Di Dunia oleh Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF). Sejak abad ke-13, gua ini telah membekalkan sarang burung terbaik untuk maharaja China.
Gomantong memiliki dua kompleks gua, dinamakan Simud Hitam dan Simud Putih.
Selain lipas, bahagian atas gua ini dipenuhi dengan jutaan kelawar liar.
gomantong-caves-42
gomantongcave_04gomantongcocroahes-950x450

So, ada yang berani ke nak datang sini tak?
screen-shot-2016-12-02-at-6-03-25-pm
loading...

0 Response to "Gua Lipas Yang Ada Berjuta-juta Lipas Ini Hanya Terletak Di Sabah!"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close